TDS مناسب برای آب آشامیدنی

TDS مناسب برای آب آشامیدنی

تا زمانی که سختی آب خود را نمی‌دانید، حتی یک قطره ننوشید!

سختی (TDS)، کل مواد جامد محلول در آب است. هر چه مقدار آن بالاتر باشد، ناخالصی‌های بیشتری در آب وجود دارد. به خاطر داشته باشید که حتی آب شهری  قبل از رسیدن به خانه شما با وجود آنکه، فرآیند تصفیه آب را طی کرده است، می‌تواند TDS بالایی داشته باشد. با این مقاله از گروه بازرگانی ایوا همراه باشید تا درباره TDS مناسب برای آب آشامیدنی و نحوه پایین آوردن سختی با دستگاه تصفیه آب، اطلاعات بیشتری به دست آورید.

 

جامدات محلول چیست؟

جدای از ناخالصی‌های قابل مشاهده مانند شن، ماسه و گل و لای، مولکول‌های محلول بسیاری از مواد مختلف با آب مخلوط شده‌اند. هنگامی ‌که تمام این جامدات محلول اندازه‌گیری می‌شوند، به آنها کل جامدات محلول یا TDS گفته می‌شود. کل جامدات محلول (TDS) معمولاً شامل نمک‌های معدنی، فلزات و مواد آلی می‌باشد. همچنین به عنوان مجموع کاتیون‌ها و یون‌های موجود در مولکول‌های آب نیز شناخته می‌شود. جامدات محلول، اثرات متفاوتی در آب ایجاد می‌کنند، زیرا برخی از ذرات مضر هستند؛ در حالی که برخی دیگر برای بدن انسان مفید می‌باشند. همه چیز به ماهیت و میزان کل جامدات محلول در آب بستگی دارد.

 

چگونه TDS آب را اندازه گیری کنیم؟

آزمایش کل مواد جامد محلول را می‌توان با یک TDS متر ساده در خانه انجام داد. یک TDSمتر، از هدایت الکتریکی آب برای اندازه گیری سطح کل جامدات محلول استفاده می‌کند. در واقع، سطح TDS از طریق آزمایش رسانایی یون‌ها و کاتیون‌ها در یک محلول اندازه گیری و نتایج عددی بر حسب قسمت در میلیون (ppm) یا میلی گرم در لیتر بیان می‌شود.

به خاطر داشته باشید که اندازه گیری TDS تنها یک ارزیابی کلی از کیفیت آب است و جزئیات خاصی در مورد آنچه در آب وجود دارد و خطرناک بودن آن، ارائه نمی‌دهد؛ و برای تعیین میزان یک آلاینده خاص یا مواد شیمیایی خطرناک، باید آزمایش‌های جداگانه انجام شود.

 

آیا TDS بر pH آب تأثیر می‌گذارد؟

pH آب اندازه گیری یون‌های هیدروژن در آب است و در حالت معمول TDS روی pH تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، اگر TDS، حاوی کربنات، بی کربنات، کلسیت یا گچ باشد، pH می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. این بدان معنی است که تمام مواد جامد محلول نمی‌توانند بر pH تأثیر بگذارند، اما برخی مواد خاص وجود دارد که با توجه به نحوه تعامل آن با یون‌های هیدروژن موجود در آب، می‌تواند تا حد زیادی بر pH تأثیر بگذارد.

 

سطح پایین TDS

سطوح پایین TDS اغلب به معنای آب با کیفیت بالاتر است. آب دارای ناخالصی‌های حل شده بسیار کمی ‌است که آن را برای نوشیدن و پخت و پز ایده آل می‌سازد. آبی با سطح TDS پایین، بسیار شفاف است و طعم و بوی کمتری خواهد داشت. با این حال، به طور کلی وجود مواد معدنی مفید در آب خوب است.

 

سطح بالای TDS

برای گیاهان، حیوانات و انسان‌ها، مصرف آب با سطح TDS بالا، می‌تواند یک خطر برای سلامتی باشد. آب با سطح TDS بالا، منجر به طعم تلخ یا شور، تغییر رنگ یا بو می‌شود. سختی بالا، معمولاً رسوباتی را روی وسایل باقی می‌گذارند که می‌تواند عملکرد سیستم را مختل کند. یکی دیگر از اثرات TDS بالا ، کاهش راندمان دستگاه تصفیه آب، به دلیل گرفتگی مواد جامد در فیلترها است.

 

کدام TDS برای آب آشامیدنی بهترین است؟

از نظر تئوری، بهترین آب آشامیدنی، آب با سطح TDS پایین، است. اگر فقط جامدات محلول که مفید تلقی می‌شوند، در آب وجود داشته باشند، سختی ایده آل، بین 50-150 میلی گرم در لیتر یا ppm است.

 

انجام تست جامع آب

راه‌هایی برای کاهش TDS در آب آشامیدنی وجود دارد، اما همیشه کاربردی نیستند. با این حال، اولین قدم این است که آب خود را آزمایش کنید تا دقیقاً بدانید میزان سختی آن، چقدر است.  آزمایش آب، قبل و بعد از نصب دستگاه تصفیه، بهترین روش ارزیابی است.

برای درک واقعی کیفیت آب، بهتر است آب لوله کشی خود را به صورت حرفه ای آزمایش کنید؛ می‌توانید از کارشناسان ربن برای آنالیز آب کمک بگیرید. این کار به شما دید جامعی در مورد خطرات احتمالی و مواد مضر موجود در آب آشامیدنی می‌دهد.

 

برای خواندن مقاله مشکلات آب چیست اینجا کلیک کنید

 

اگر بدانید کدام آلاینده‌ها را باید حذف کنید، می‌توانید راه حل‌های مناسب را شناسایی کنید. برخی از راه حل‌های ممکن عبارتند از:

  • از آب بطری استفاده کنید. این یک راه حل آسان است، اما با گذشت زمان، هزینه و ضایعات ناشی از آن افزایش می‌یابد.
  • یک دستگاه تصفیه آب خانگی، نصب کنید. با استفاده از این دستگاه‌ها، می‌توانید  آب تمیز برای پخت و پز و نوشیدن داشته باشید.
  • از دستگاه تصفیه آب ورودی ساختمان استفاده کنید. این سیستم، می‌تواند کیفیت آب را در همه جای خانه شما بهبود ببخشد.
 

برای خواندن مقاله خرید آب معدنی یا استفاده از دستگاه تصفیه آب اینجا کلیک کنید

 

برای خواندن مقاله از خرید بطری آب آشامیدنی خسته شده اید اینجا کلیک کنید

 

بهترین راه حل

بهترین راه برای کاهش سختی آب، استفاده از فیلتر با کیفیت بالا است. به طور خاص، استفاده از دستگاه تصفیه آب مبتنی براسمز معکوس ( RO)، بهترین روش برای حذف بیشتر مواد شیمیایی موجود در آب هستند. در اسمز معکوس (RO)، عملاً تمام آلاینده‌ها در طول فرآیند فیلتراسیون مسدود می‌شود.

 

برای خواندن مقاله اسمز معکوس چیست و چگونه عمل می کند اینجا کلیک کنید

 

فیلترهای RO اغلب با یک فیلتر کربنی همراه می‌شوند تا خالص ترین خروجی ممکن را تولید کنند.

 

برای خواندن مقاله هر آنچه لازم است درباره فیلترهای کربنی بدانید اینجا کلیک کنید

 

برای  خواندن مقاله اسمز معکوس در مقابل فیلتر کربن اینجا کلیک کنید

 

محدوده TDS آب RO باید بسیار کم باشد؛ مقدار کمتر از 20 میلی گرم در لیتر برای آب اسمز معکوس، معمول است. به همین دلیل، در بیشتر موارد،  آب اسمز معکوس را دوباره معدنی می‌کنند تا برخی از مواد معدنی مفیدی را که در واقع سطح TDS آب را بالا می‌برند، به آن اضافه کنند.

 

برای خواندن مقاله RO یا اسمز معکوس چیست اینجا کلیک کنید

 

از آب سالم و تمیز لذت ببرید

هنگامی‌که با موفقیت سختی آب آشامیدنی خود را کاهش دادید و به کیفیت و طعم ایده آل آب رسیدید، می‌توانید با اطمینان، آب بنوشید.

 

ممنون از اینکه تا انتها با این مقاله از گروه بازرگانی ایوا همراه بودید. شما عزیزان برای ارتباط با کارشناسان گروه بازرگانی ایوا و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق صفحه چت آنلاین در سایت رسمی گروه بازرگانی ایوا و یا تماس با شماره 41063000 اقدام کنید.

اینستاگرام ایوا

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *