انواع روش های فیلتراسیون با ممبران

انواع روش های فیلتراسیون با ممبران

فیلتر ممبران

غشا (ممبران)، یک لایه نازک از مواد نیمه تراوا است که وقتی نیروی محرکه (نیروی ناشی از فشار آب) اعمال شود، ناخاصی ها را جدا می‌کند. فرآیندهای غشایی به طور فزاینده‌ای برای حذف باکتری‌ها، میکروارگانیسم‌ها، ذرات و مواد آلی طبیعی استفاده شده که می‌توانند رنگ، مزه و بو را به آب داده و یا با مواد ضدعفونی‌کننده واکنش نشان دهند. با پیشرفت در تولید ممبران، انواع روش های فیلتراسیون نظیر میکروفیلتراسیون (MF)، اولترافیلتراسیون (UF)، نانو فیلتراسیون (NF) و اسمز معکوس (RO)، به وجود آمده است. با این مقاله از گروه بازرگانی ایوا همراه باشید تا با انواع روش‌های فیلتراسیون با ممبران بیشتر آشنا شوید.

 

برای خواندن مقاله از گذشته تا به امروز؛ انواع روش های تصفیه آب اینجا کلیک کنید

 

میکروفیلتراسیون

میکروفیلتراسیون به ‌عنوان فرآیند جداسازی با استفاده از ممبران‌هایی با اندازه منافذ تقریباً 0.03 تا 10 میکرون و فشار کاری آب حدود 100 تا 400 کیلو پاسکال (15 تا 60psi) تعریف می‌شود. میکروفیلتراسیون، موادی نظیر ماسه، سیلت، خاک رس، جلبک ها، برخی گونه های باکتریایی و … را حذف می‌کند. این روش  یک مانع مطلق برای ویروس ها نیست. با این حال، هنگامی که در ترکیب با مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد توانایی کنترل میکروارگانیسم‌ها در آب را دارد. مطلوب است که غلظت و تعداد مواد شیمیایی که در طول تصفیه آب استفاده شده، محدود شود. با حذف فیزیکی عوامل بیماری زا، فیلتراسیون غشایی می‌تواند به میزان قابل توجهی افزودن مواد شیمیایی مانند کلر را کاهش دهد.

کاربرد دیگر، حذف مواد آلی مصنوعی طبیعی برای کاهش پتانسیل رسوب است. در حالت معمول، میکروفیلتراسیون، مواد آلی کمی را حذف می کند یا اصلاً مواد آلی را حذف نمی‌کند. اما در صورت استفاده از فیلترهای پیش تصفیه، مواد آلی بیشتری را می‌توان حذف نمود. به منظور کاهش پتانسیل رسوب، می‌توان از میکروفیلتراسیون قبل از اسمز معکوس یا نانوفیلتراسیون استفاده نمود. به طور سنتی، روش‌های اسمز معکوس و نانو فیلتراسیون برای نمک‌زدایی یا حذف سختی از آب‌های زیرزمینی استفاده شده‌اند.

 

برای خواندن مقاله آب شیرین‌کن چیست و چه مزایایی دارد اینجا کلیک کنید

 

اولترافیلتراسیون

اولترافیلتراسیون دارای اندازه منافذ تقریباً 0.002 تا 0.1 میکرون است که فشار کاری موردنیازتقریباً 200 تا 700 کیلو پاسکال (30 تا 100 psi) می‌باشد.

 

نانو فیلتراسیون

غشاهای نانوفیلتراسیون دارای منافذ اسمی تقریباً 0.001 میکرون می‌باشد. این روش، به فشار عملیاتی بالاتری نسبت به میکروفیلتراسیون یا اولترافیلتراسیون نیاز دارد و معمولاً فشاری حدود 600 کیلو پاسکال (90psi) و برخی اوقات به 1000 کیلو پاسکال (150psi) می‌رسد. این سیستم‌ها قادرند تقریباً همه آلاینده‌ها را حذف کنند. اگر پس از فیلتراسیون، ضدعفونی‌کننده نیز اضافه شود، این آب می‌تواند خورنده باشد. چون ممبران نانوفیلتراسیون نیز قلیاییت را از بین می‌برد.

 

اسمز معکوس

 اسمز معکوس (RO) می‌تواند تقریباً تمام آلاینده‌های معدنی را از آب حذف کند. همچنین رادیوم، مواد آلی طبیعی، آفت کش‌ها، باکتری‌ها و … را از بین ببرد.

 

برای خواندن مقاله  RO یا اسمز معکوس چیست اینجا کلیک کنید

 

برخی از مزایای RO عبارتند از:

  • تقریباً تمام یون‌های آلاینده و اکثر یون‌های غیر محلول را حذف می کند.
  • حذف باکتری‌ها و ذرات
  • سادگی عملیاتی و اتوماسیون
  • مناسب برای سیستم‌های خانگی

برخی از محدودیت های RO عبارتند از:

  • سرمایه و هزینه‌های عملیاتی بالا
  • تولید زیاد فاضلاب
  • به فیلترهای پیش تصفیه نیاز دارد.
 

مواد ممبران

به طور معمول، ممبران از یک پلیمر مصنوعی ساخته می‌شود؛ اگرچه اشکال دیگر، از جمله ممبران‌های سرامیکی و فلزی نیز ممکن است وجود داشته باشند، اما تقریباً تمام ممبران‌های مورد استفاده برای آب آشامیدنی از مواد پلیمری ساخته شده‌اند. ممبران‌های پلیمری به طور قابل توجهی ارزان‌تر از مواد دیگر هستند. همچنین نباید با آب کلردار استفاده شوند. استحکام مکانیکی ویژگی مهم دیگری است که در ممبران باید به آن توجه شود، زیرا یک غشاء با استحکام بیشتر، می‌تواند سطوح فشار بزرگ‌تری را تحمل کند.

ممنون از اینکه تا انتها با این مقاله از گروه بازرگانی ایوا همراه بودید و حتما در ادامه، با بخش دوم این مقاله همراه باشید. شما عزیزان برای ارتباط با کارشناسان گروه بازرگانی ایوا و دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق صفحه چت آنلاین در سایت رسمی گروه بازرگانی ایوا و یا تماس با شماره 41063000 اقدام کنید.

اینستاگرام ایوا

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *